Tuesday 6 December 2011

Krokat (eller hur det nu sen bör heta)

För att inte denna blogg skall dö den tragiska självdöden ska jag här bidra med ett projekt från nån gång i somras: ett krokat (knappast kroknat, i alla fall) telefonfodral som jag gjorde åt min mor, efter att jag gjort ett likadant åt den där typen som bor ihop med mig.

Jag finner det småintressant att den engelska termen (en av dem) är Tunisian crochet. I anglosfären räknas det alltså fullständigt som virkning, bara en speciell sorts virkning, medan det på svenska nästan verkar räknas helt skilt. Här finns lite info om krokning i allmänhet. Vad jag önskar mig i julklapp (förutom allt på den mer eller mindre hopplösa listan här) är riktiga krokningsnålar. De verkar vara svåra att få tag på. Jag har bara en, och vanliga virkningsnålar envisas ju med att ha en liten platt del på mitten som töjer ut maskorna. Suck.


Och ja, det blev bilden med telefon i, såhär dagen till ära liksom. Vad bättre än en Nokiatelefon på Finlands självständighetsdag? Heh.

4 comments:

  1. Du menar att Odjurets balfodral inte kvalificerar sig som självständighetshändelse :)

    ReplyDelete
  2. Jo, det gör det nog. Men han envisades med att hålla utstyrseln hemlig ända tills själva balen... :P

    ReplyDelete
  3. Han börjar nog utveckla en hel del egna åsikter det djuret, börjar jag tro... ;D

    ReplyDelete
  4. Det verkar så. Kanske han måste hållas i skåpet ett tag och lugna ner sig, ifall det är så att han blir ivrigare och ivrigare ju mer han får vara med om...?

    ReplyDelete