Wednesday 22 May 2013

Mörkläggningsgardiner - och chokladmumriken lär sig en ny teknik.

Idag har jag sytt gardiner - mörkläggningsgardiner till sovrummet eftersom vi närmar oss den tiden på året då solen lyser in där klockan 4 på morgonen och det inte är helt okej.

De är ju inte särdeles vackra, men jag hoppas de skall uppfylla sin funktion.

Jag bestämde mig dock för att prova på en ny teknik - osynlig fållsöm - och knappnålsnallen hjälpte mig med att läsa instruktionerna i bruksanvisningen. Tänka sig förresten - en bruksanvisning som jag faktiskt läser!

Småpetigt.

...men så här ser en vanlig söm ut i detta tyg. Inte särskilt vackert, alltså. Det här är övre kanten så den kommer ändå inte att synas.

 Men så här pass diskret är alltså den riktiga sömmen på rätsidan. Jihuu! Det här gick dessutom mycket smidigare än senast jag försökte lära mig något nytt, alltså sy knapphål.

Och ja, ifall någon undrar, så är madrassen färdig (knäppen är bara väldigt tråkiga att sy fast och när det behövs sju stycken drar det oundvikligen ut på tiden - jag tycker jag var lite uthärdig som fick det gjort i två omgångar). Så kan jag ju också upplysa läsaren om att jag har köpt tyg till en underklänning till regency-klänningen samt tyg till en gardin som ska hänga framför balkongdörren och förhoppningsvis hålla oönskade gäster (så om getingar) borta. Och vara snygg, förstås...?

4 comments:

  1. Du har alltså sytt det där på maskin? Jag brukar fålla mina gardiner för hand och det ger ungefär samma resultat, men det tar tid. Och på vissa finns blodfläckar...

    ReplyDelete
  2. Jo, på maskin! :) Det tog ganska lång tid att vika rätt och nåla, men sen var det bara att gasa på (försiktigt, dock, inte full gas :P )

    ReplyDelete
  3. Int som jag som har mina köpisgardiner som är för långa fållade me knappnålar^

    ReplyDelete