Wednesday 29 January 2014

Hjärnstorm

Jag har planerat lite nu: hurudana klänningar jag ska sy inför körens jubileum. Regencyklänningen (eller heter det empire på svenska? Har stött på det också) - Empireklänningen, alltså, ska vara vit med ett överdrag av pastellfärgad satin. Tänk typ så här (fast kanske inte fullt så mycket släp):

(bild härifrån.)

Ja, det är ju kanske inte så extremt balinspirerat (jämför med till exempel denna eller denna) men vi måste ju komma ihåg att det är jag som ska sy det också. Vilken färg överdraget ska bli vet jag inte, det får utbudet i tygaffären avgöra. Sen hoppas jag kunna hitta ett tyg till den andra klänningen i ungefär samma färg som överdraget till empireklänningen, och sedan matcha det hela med vit spets. Förlagan till eftersläppsklänningen är ju alltså denna som jag fann på Beyond Retro i Stockholm för några år sedan:

...som tyvärr är väldigt, väldigt sliten. Och kanske riktigt lite för lång.

Och så ska jag inte köpa allt tyg på en gång för då kommer personalen att tro att jag ska sy en brudklänning och en brudtärneklänning och vi vill ju inte lura dem...

No comments:

Post a Comment