Monday 15 December 2014

Drömmar om Asheville, North Carolina

Jag tillbringade fyra månader i USA för fyra år sedan. Jag kan ju inte säga att jag trivdes särdeles bra. Men i mars 2011, efter ett besök på Biltmore House, korsade min väg en alldeles fenomenal hobbyaffär, som t.o.m. fick ett eget blogginlägg redan samma dag. Nu kan det ju hända att jag i dagens läge inte längre har helt tillförlitliga och realistiska minnen av hur fantastisk affären var, men efter att ha kollat igenom utbudet i Åbo önskar jag verkligen att jag befann mig inom en dags resas avstånd från Earth Guild i Asheville.

Framför allt saknar jag möjligheten att köpa kardad ull för våttovning. De enda som säljer kardad ull i Åbo har endast kvantiteter som lämpar sig för nåltovning och jag har dels inget intresse av det, och dels är det allt för lite och dyrt för att använda det till våttovning. Och jag har nu bara bestämt mig för att jag vill tova tofflor.

Suck.

Men, det finns hopp. En bit söder om Raumo finns ett spinneri (ja, jag måste MOTta kehräämö) som säljer större mängder kardad ull. Nån gång måste vi passa in ett besök där på vägen till eller från Österbotten. Annat som jag skulle vilja ha är stickringar (finns här) - jag köpte en stickmanick idag faktiskt, men ringar hade de inte - och reflextyg, vilket jag har köpt en gång på Tiimari, men Tiimari finns ju inte längre och jag kommer helt enkelt inte på vem som kunde sälja sånt nu.

Dagens inköp.


4 comments:

  1. Undar ifall int nån garnbutik (lankamaailma perhaps) sku ha större mängder kardad ull. Sinooperi här i Vasa e i samma butik som Tiimari va förr och utbudet är snarlikt. Jag såg förresten en stickring i BR. Men en sån som du har borde också gå bra att sticka runt med, kolla youtube! Absolut bästa ställe för sånt! :P

    ReplyDelete
  2. Det var just lankamaailma jag var till, och de hade 3 st 50 grams paket kardad ull :( Sinooperi i Skanssi hade lite mer, men fortfarande bara 10-100 grams paket. Men Sinooperi i Skanssi verkar satsa avsevärt mer på färdiga inredningsprodukter än hobbymaterial, eller så var de bara mitt i en omflyttningsfas i hobbyavdelningen för den var faktiskt ganska ynklig :(

    ReplyDelete
  3. Ah, just så. Men de borde finnas flera mindre garnbutiker o ja tycker att nån sku vara mer inriktade på spinning o ha mera ull. Spinneriet du länka till verka intressant! :)
    Ja googla lite o hitta stickringar här. http://www.knittingroom.fi/butik/default.asp?&gclid=CLqZsJ23ysICFePDcgod0Q0ADg

    ReplyDelete
  4. Tack för länken! Noterade att de också har 5cm reflexband och det kunde också funka :)

    ReplyDelete