Sunday 4 March 2012

Drömmen om den fysiska handarbetshörnan

Det är ju rätt så trevligt med en virtuell handarbetshörna. Men vad jag verkligen drömmer om är en riktig handarbetshörna i mitt hem där jag kan ha alla mina handarbetsredskap, böcker, och material samlade på ett ställe och där jag kan sitta och handarbeta. Som det nu är finns allting utspritt över mina 39 kvadrat och det höjer inte motivationen till att slita sig från datorn för att handarbeta, precis.

Här är korgen med aktuella stick- och virkprojekt. För tillfället undanställd framför en rad med böcker i ett hörn.
Här är en bild som inte borde ha vänts på ända, men så har skett ändå och jag kan inte göra något åt det. Det föreställer min gröna, ärvda lilla kista i vilken jag förvarar diverse korsstygnsmaterial - främst en massa trådar men också ett litet lager tyg, och som man kan se, en del påbörjade projekt och en del tidningar med påtänkta projekt.

Här är den stora högen med tyger och diverse klädesplagg i behov av lappning.

I de här IKEA-lådorna finns sytråd, pennor, nålar, och diverse annat roligt.

 Här står min kära symaskin bortglömd på golvet, inklämd mellan soffan och synten. Höjden var ändå när jag åkte till USA för fyra månader utan att klä på den dammskyddet.

 I ett av lägenhetens väggfasta skåp finns ett par korgar med ytterligare ett tyglager.

I ett hörn av sovrummet finns en stor kartonglåda fylld med diverse broderisaker och fotoprojekt och Kaxen-strippar urklippta ur Hbl, i väntan på att limmas in i ett häfte.

I en bokhylla står mina handarbetsböcker omgivna av bilskolans lärobok, djurböcker, och blomböcker.

Ett par våningar ner i samma hylla finns två pärmar med CrossStitcher.

Detta är en del av drömmen - att smälla in en massa tyger, garn, och dylikt i denna byrå*.

... samt att befria denna sekretär från diverse konstigheter och fylla även den med handarbetsmaterial. Jag tänker mig att de där IKEA-lådorna eller symaskinen och den gröna kistan skulle få flytta upp på sekretären respektive byrån, och att de där böckerna också skulle få ta plats uppe på sekretären.

Vänta bara, när vi flyttar, så...

*Ja, det bor en storkonsument av mätstickor till blodsockermätare och insulinnålar här. Dessa saker kommer också att flytta med, men de får hitta nån annanstans att befinna sig på än i min handarbetshörna.

No comments:

Post a Comment