Monday 3 December 2012

Framsteg

Produktion av ärmar på gång.

Och fy vad jag avskyr att sy ärmar! Det är såå petigt. Den här rosetten är alltså hela livstycket intryckt i ärmarna som på bilden ännu inte sytts fast. Och hur jag förstår att jag ännu inte sytt klart den där grön-svarta 50-tals inspirerade festklänningen som jag sydde och använde för två år sen. Det är ju bara ärmarna (eller icke-ärmar om jag skulle bestämma mig för det) som fattas och jag vill inte ta itu med det...

Jag har haft på mig denna regency-klänning en gång, men konstaterat diverse ändringsbehov, så efter det trevliga ögonblicket har jag sprättat upp, ändrat rynkningen och sytt ihop igen. Nu återstår "front bib"-delen, diverse knappar eller hakar/hyskor (har ännu aldrig sytt knapphål på maskin och jag är inte sån optimist i det fallet att jag kan tänka "hur svårt kan det vara"... Ja, och så måste klippningarna längst fram justeras, för de är allt för korta och det hela ser pösigt och konstigt ut.

Men nog blir det bra, ska vi tro. Tyget är i alla fall riktigt lämpligt att sy en fyra meters klänning av (dvs, fyra meter vidd i kjolen), förutom att alla lösa hårstrån fastnar i det.

Nåja. Mer bilder kommer så småningom.

No comments:

Post a Comment