Saturday 8 December 2012

Skattgömmor

Min mormor hörde till generationen som visste att ta till vara saker som man aldrig vet när man kan behöva. Det är väl så det blir när man lever relativt fattigt och får uppleva krigstider. Och hon verkar aldrig ha kunnat släppa det där samlandet. När vi flyttade hittade jag en kexlåda full med diverse smågrejer som jag inte orkat gå igenom trots att jag har sorterat en hel del handarbetsgrejer sen vi flyttade.

Igår var det dags eftersom jag letade efter knappar till min klänning.
Lådan innehöll mest knappar av olika sorter (en av dem kände jag till och med igen, den hörde hemma på en sedan länge slängd badrock jag använde som barn när jag gick i bastun hos mommo, vilket bevisar att en del i just den här burken var ganska sena gömmor), men också ett dussintal knappnålar, några dragkedjor, och annat smått och gott.

(Bl.a. en stor del vita knappar - att stoppa in dem alla i en minigrip-påse krävde hjälp av en slev)

Ibland, kan man tycka, gick den där ta allting till vara-mentaliteten gick lite väl långt...

...men sen kan man ju börja fundera också - vad för plagg kommer den här lilla tygbiten från? En klänning? En skjorta? (Knappnålen är med bara för att visa proportionerna.) 

Och den här dragkjeden tycker jag bara är så fin! Eller själva tygdelen är ganska äckligt smutsbrun (den är grådaskigare i verkligheten) men den där metallkulan och den lilla kjeden den sitter på är ju helt fantastiska!

(Observera att slev-bilden och dragkjedsbilden har blivit vända av blogger, och jag vet inte varför. Morr.)

No comments:

Post a Comment